Wat je nu kunt doen om nooit meer na te hoeven denken over cadeautjes

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik heb altijd erg veel moeite om cadeaus te verzinnen. Ik heb eigenlijk alles al, en cadeaus geven is zo enorm ingesleten in onze cultuur dat we nou eenmaal cadeaus moeten krijgen. Hoe pak ik dit aan? Dit is een verkenning van het creatieve brein.

Aan het eind van dit blogartikel geef ik als tip mee: houd een lijstje bij, en als je er iets tebinnen schiet, schrijf het dan meteen op het lijstje. In het artikel heb ik beschreven hoe je sommige creatieve problemen kunt oplossen door er een langetermijn-project van te maken.

Creativiteit is moeilijk. Maar sommige problemen hebben het nodig. Bijvoorbeeld het verzinnen van een cadeautje voor iemand. Wat ik heb gemerkt, is dat je sommige problemen zich automatisch kunt laten oplossen. Ik noem dat het probleem achter in je hoofd parkeren. Het is alsof je een vraagstuk laat rijpen, en dit is hoe het werkt:

Iemand vraagt je: wat wil je hebben voor je verjaardag? Daar weet ik op dat moment geen antwoord op. Maar ik parkeer het probleem achterin m’n hoofd. Op een gegeven moment sta ik in de keuken de afwas te doen en opeens schiet het me te binnen: ik wil wel graag een nieuwe pan. Wat is hier gebeurd? Op een of andere manier heb ik mijn hersenen de rust gegeven om tot ideeën te komen. Als je je wel eens verdiept hebt in creativiteit dan is dit misschien niet heel nieuw voor je.

Maar ik merk dat ik dit principe, het parkeren van een probleem, steeds vaker voor vanalles toe pas. Voor sommige dingen is het heel nuttig, zoals lijstjes. Boodschappen, cadeaus.

Wat wil ik nou eigenlijk zeggen? Waar gaat dit blog nou over? Het is allemaal niet heel boeiend. Wat ik wil vertellen is dat het soms handig kan zijn om een lijstje bij te houden, zodat je de willekeurige ideeën die je af en toe te binnen schieten meteen weg kan schrijven. Net als mijn blog-onderwerpenlijst. Ik vertel dit de wereld omdat ik denk dat mensen hier wat aan hebben. Het helpt mij enorm, in ieder geval, en dat wil ik graag delen. Maar iets zegt me dat misschien maar 0.001% van m’n lezers dit echt een keer gaat proberen. Dat komt dan weer omdat er hierna een ander artikel is waar weer duizend en één andere tips voor een beter en efficienter leven in staan. Zo wordt de boel wel lekker oppervlakkig. Wat heeft een blog vol met lifehack tips nou zin als er vervolgens zoveel concurrentie is op onze aandacht? Misschien als ik héél specifiek inzoom op dit ene probleem: hoe kom ik aan cadeau-ideeën? dat ik daar mensen mee help. Daar kan ik dan mooi op focussen.

De titel moet dan iets hebben als: nooit meer na hoeven denken over cadeaus. Wat je nu kunt doen om nooit meer na te hoeven denken over cadeautjes. Het zit ‘m eigenlijk in de houding die je aanneemt voor het probleem.

In het artikel ga ik de lezer dan vertellen wat hij kan doen om tot cadeau-ideeen te komen, zonder dat ik ook maar zelf een suggestie doe. Ik geef verschillende methodes aan die kunnen helpen.

Er zijn cadeautjes en er zijn cadeautjes. Een goed cadeau zegt: ik ken je, ik heb de moeite genomen om me in jou te verdiepen en ik denk dat je hier wat aan hebt. Fuck, wat zijn cadeautjes een saai onderwerp. Kan er helemaal niks mee. Kutzooi. Laat maar zitten ook.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *