Hoe verander je iets?

 

Gisteren stond ik op Hilversum op een te druk perron te wachten op een vertraagde trein. Zoals wel vaker bij vertraagde treinen is het dringen geblazen. Als een mierenkolonie vallen we over elkaar heen om maar naar binnen te mogen. Terwijl er ondertussen ook mensen uit moeten stappen.

Elke keer als dat gebeurt vraag ik me weer af: waarom hebben treinen geen instap- en uitstapdeur? Zoals in de tram. Dat is toch veel makkelijker?

Dus ik dacht: ik vertel de NS dat. Maar waarom eigenlijk? Heeft het eigenlijk zin om ze dit ter vertellen? De NS is een logge organisatie, en ik heb er geen vertrouwen in dat mijn idee zorgvuldig wordt bekeken. Tijdsverspilling zou het zijn. En toch denk ik dat het idee de moeite van het proberen waard is.

In dit blog ga ik het helemaal niet hebben over dat idee. Ik ga het hebben over hoe je iets verandert. En om een hele boel analyse te besparen zet ik maar gewoon een aantal dingen op een rijtje die volgens mij wel werken. Het is gebaseerd op Boerenverstand™. Ik ga niet zitten googlen want dan komt zo’n blog nooit af, ik ken mezelf. Maar doe vooral wat je niet laten kunt.

Het is eindeloos veel makkelijker een idee niet uit te voeren dan om het wel te doen. Waarom eigenlijk niet? Mensen houden niet van verandering. Maar hoe draai je dit dan om? Wat werkt dan wél?

1. Maak van mensen ambassadeurs

Probeer niet iedereen in één keer te overtuigen. Wees geen Don Quichote. Werk een idee met meerdere mensen uit. Het is gemakkelijker om door 2 mensen overtuigd te raken dan door één.

2. Zorg dat het idee echt goed is

Wees kritisch op jezelf, en bedenk antwoorden op redenen om het niet te doen. Bijvoorbeeld: “we kunnen het altijd eens proberen en kijken of het werkt” werkt beter dan “Dit idee gaat werken, want [..]”. Experimentjes falen niet.

3. Houd het leuk

Je moet dit, je moet dat. Niemand vindt het leuk om dingen te moeten. Breng het idee als iets luchtigs, nieuws, spannends, interessants.

4. Verkoop de gaten, niet de boor.

Je idee is vaak een middel tot een doel, en het is makkelijk om dat doel te vergeten. “Wat heeft mijn publiek hier nou aan?” is een goede vraag. “Wie zit hier nou echt op te wachten?”. In mijn voorbeeld van de NS zou ik me kunnen voorstellen dat er een veel betere doorstroom op de perrons plaats vindt, als ook een vriendelijkere sfeer, omdat we niet op elkaar hoeven te wachten.

5. Leef je in in je doelgroep

Wie is je publiek, en zitten ze eigenlijk wel echt te wachten op verandering?

6. Denk na over je eigen motivatie

Waarom wil je graag iets veranderen? Wees eerlijk naar jezelf. Is het uit ergernis? Of heb je toch wel een groot ego en wil je graag gehoord worden? Misschien is het wel handiger je idee los te laten en niet proberen de wereld te veranderen.

7. Bedenk of het de moeite waard is.

Ik geloof dat je uiteindelijk alles kunt veranderen. Maar moet je het ook willen? Sommige instanties (*kuch* overheid) zitten zo in elkaar dat echte verandering niet plaats hoeft te vinden. Wees vooral op je hoede voor kleine organisaties met veel personeel.

Conclusie, heb je een goed idee, besluit of je de moeite wilt doen. Zo ja, ga op campagne en overtuig je publiek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *