Eigenwijsheid, portfoliowerk en Bohemian Rhapsody van Queen.

Begin december heb ik met een consultant in Utrecht een project opgeleverd. De vraag aan mij was om te helpen een blog te bouwen. De klant is gedreven, en er was budget voor een goede fotograaf. Dus besloot ik om er een portfolioproject van te maken. Kort gezegd: ik stop er meer tijd in dan ik offereer. Iedereen blij. Toch?

De voordelen

Ik nam dus mijn tijd. Als ik puur op de uren zou hebben gelet, zouden we nooit een poll op de site hebben ingebouwd. Een feature die duidelijk meerwaarde biedt omdat het een de interactiviteit op de site verbetert.
Ook geeft het inzicht in hoe lang een website, waar ik trots op wil kunnen zijn, duurt om te maken. Het blijft altijd lastig om dat in te schatten. Ik wil niet zo’n webdeveloper zijn die over elk uurtje zeurt. Maar hoe meer een website vorm krijgt, hoe meer een klant ziet wat de mogelijkheden zijn. Je krijgt dan altijd een lijst met aanpassingen. “Kun je nog alleen even dit, en dit, en dit?”. Daar ben ik best bang voor, want meestal zijn dan de uren al op.
Eigenlijk is er nooit tijd voor creatieve ideeën die ook nog eens bruikbaar zijn doorgevoerd. Terwijl juist die ideeën mijn klant een concurrentievoordeel oplevert (en mij dus ook). Dat kan je wel proberen mee te verkopen, maar dat werkt niet. Het is alsof je opeens ontdekt dat je auto een achteruitrijcamera heeft. Super nuttig. Maar je website neem je niet even voor een testrit. Daarvoor bestaan teveel features. Dit soort toegevoegde features kunnen voor kleine projecten als deze eigenlijk niet uit. Maargoed. Een project als deze trekt uiteindelijk hopelijk weer een nieuw project aan met een hoger budget.
Ook ontstaat er ruimte om te experimenteren met dingen die nieuw voor me zijn. Op een gegeven moment bood ik aan om feedback te geven op de artikelen die mijn klant schreef. Na een paar artikelen kon ik dit opeens goed inschatten (zo’n 2 uur per artikel). Nu kan ik toekomstige klanten die dit ook willen een realistische tijdsinschatting aanbieden. Dat soort dingen moet je gewoon eens hebben ervaren, als is het maar omdat iedereen dat anders aanpakt en er dus meer of minder tijd aan besteedt.

De nadelen

Mijn fout was mijn gevoel dat, als ik voor dit project mezelf tijd gaf, dat er daardoor automatisch meer begrip ontstond voor een mogelijk uitlopende deadline. Daar zat ik dus naast. Hoewel het belang van een planning door de ene klant meer wordt gewaardeerd dan de ander, is erover goed communiceren is toch wel het minste wat ik kan doen. En ik maar denken dat ik zo’n held was in communicatie.
We zouden in september live gaan, maar daar was ik tegen. Tot ongenoegen van de klant, want hij stond te popelen om de site live te zetten en zijn netwerk ervan op de hoogte te brengen. Maar content is king. Daar optimaliseert Google zijn algoritmes op, dus dat wil je gewoon goed doen.
Het chaotische hoort natuurlijk wel een beetje bij de creatieve sector, dus ik ga mezelf niet onnodig kwalijk nemen. Maar ik besteed in het vervolg wel meer tijd aan het maken van een goede planning.

De conclusie

Ik wil niet verantwoordelijk zijn voor een website waar geen bezoekers op komen. Ik wil trots zijn op een website die de carrière van mijn klant een extra boost geeft. Dat hij dankzij zijn website een keer als expert mag aanschuiven bij een praatprogramma, of een mooie functie krijgt aangeboden in de top van een grote multinational. Noem me naïef, maar ik geloof dat het het echt mogelijk is. Anders kunnen we het net zo goed niet proberen.
Ik vind dat ik, naast het bouwen van een goede website, de verantwoordelijkheid heb om mijn klant het inzicht te geven dat hoort bij een succesvolle website. Dat de bezoekers van een site ook echt iets lezen dat ze interessant vinden, en na een artikel er nog meer willen lezen.
Ik hoor vaak genoeg van vakgenoten: dat is je taak niet. Maar ik ben het daar niet mee eens. Als je uiteindelijk streeft naar het perfecte eindproduct, moet alles goed zijn. Als de bassist van Queen rommelig zou spelen, en ze dat niet erg hadden gevonden, zouden we nu niet op oudjaarsavond meeblèren met Bohemian Rhapsody.
Succesvolle dingen hebben een integrale aanpak nodig. En dat betekent veel, slim en hard werken. Het product, de communicatie, maar ook het projectmanagement. Alles moet kloppen.
Gelukkig zag mijn klant ook dat ik er meer tijd in had gestopt. Ik heb het belang van een goede planning wat onderschat, en gelukkig deze lessen weer kunnen toepassen bij een nieuwe klant. Natuurlijk baal er een beetje van, en dat mag. Volgende keer beter.
Dus conclusie, ik ben eigenwijs geweest, maar ik heb wel iets neergezet waar ik trots op kan zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *